Brede School Waterhoef
Een klein en tot gemeentelijk monument verklaard klooster vormde, samen met de richtlijnen voor een duurzame school, het uitgangspunt voor de bouw van de brede school in Oisterwijk. DAT heeft een ensemble van kleine gebouwen ontworpen die vloeiend opgaan in het historische straatbeeld.
Nieuwbouw past zich aan klooster aan
De grootste uitdaging van de opdracht was om de benodigde omvangrijke nieuwbouw niet het karakteristieke klooster te laten overstemmen. Dit is opgelost door meerdere kleinschalige gebouwen te ontwerpen waarvan de langskappen op de klaslokalen even hoog zijn als het bestaande klooster. Daarnaast zijn de verticale ramen van de klaslokalen geïnspireerd door de ramen van het klooster. De daken, die zich als het ware om de muren heenvouwen, zijn bedekt met donkere dakpannen. Aan dit enigszins moderne en strenge aspect is een kinderlijke twist gegeven door de kopse wanden te bekleden met felgekleurde houten latten.
Natuurlijke levensloop
In de toewijzing van de functies aan de diverse gebouwen heeft DAT een natuurlijke levensloop verwerkt. Het kinderdagverblijf is gevestigd in het oude klooster. In de nieuwe gebouwen, die met elkaar en met het klooster verbonden zijn, liggen de lokalen voor de basisschool en de gymzaal. De peuterspeelzaal is gesitueerd in de verbindingsgang tussen het monumentale klooster en de nieuwe gebouwen. En vormt zo een natuurlijke opstap van kinderdagverblijf naar basisschool.
Frisse school met een bijzondere dakfunctie
Om de luchtkwaliteit in de klaslokalen te waarborgen, heeft DAT ervoor gekozen in elk lokaal speciale ventilatieroosters in de raamkozijnen te verwerken. Op deze manier is een verlaagd plafond niet nodig, blijft de totale hoogte van de school beperkt en worden dakinstallaties vermeden. Het dak van de gymzaal kan daardoor volledig begroeid worden en het dak van de verbindingsgang krijgt een functie als dak-leertuin.
School die klaar is voor de toekomst
Voor het binneninterieur is een afwisseling van speelse en neutrale kleuren gebruikt. Er zijn schuifwanden geplaatst die het mogelijk maken de klaslokalen in grotere ruimten te veranderen. De wanden van de klaslokalen naar de gang zijn middels grote schuifdeuren half open te zetten en de wanden tussen twee lokalen in kunnen volledig weggehaald worden. Op deze manier kan er van vier lokalen één groot onderwijslokaal gemaakt worden en is de school toegerust voor de huidige en toekomstige onderwijsontwikkelingen.
Oplevering | 2011 |
Constructeur | Adviesbureau Tielemans |
Adviseur installaties | Uticon |
Bouwkunding aannemer | Vannel |